A szív-, érrendszeri betegségek (leggyakoribb a magas vérnyomás, érelmeszesedés, szívinfarktus) kialakulásáért nagyrészt a helytelen életmód tehető felelőssé. Az alábbiakban összegyűjtöttünk 5 tippet, melyek betartásával már sokat tehet szíve egészségéért.

1. Helyes táplálkozás

A zsíros (főleg telített zsírtartalmú), sós ételek növelik a koleszterinszintet, a vér magas koleszterinszintje pedig fokozza az érelmeszesedés kialakulását. Érelmeszesedés során az érfalra kitapadt zsírnemű anyagok akadályozzák a vér normál irányú áramlását, az esetleges vérrögök pedig el is zárhatják az útját, infarktust okozva ez által. Fontos a napi legalább másfél liter folyadékfogyasztás is.

2. Rendszeres testmozgás

A rendszeres testmozgás karban tartja a vérnyomást, elősegíti az ideális testsúly megőrzését. A napi fél óra edzéssel már csökkenthető a rossz koleszterin (LDL) szintje, mely ugyancsak megelőzi az érelmeszesedést. Ha ülő munkát végzünk, akkor érdemes minden órában felállni a székről, kinyújtóztatni végtagjainkat, ugyanis kis mértékű mozgással is beindítható vérkeringés.

3. Káros szenvedélyek elkerülése

Káros szenvedélyek közé soroljuk a dohányzást, túlzott mértékű alkoholfogyasztást, valamint a kábítószer-használatot. A dohányzás során beszívott füst vegyi anyagai szűkítik az ereket, növelik a pulzust és a vérnyomást, továbbá csökkentik a vér oxigéntartalmát. Ennek hatására megnő a szívinfarktus kialakulásának kockázata. A fokozott alkoholfogyasztás növeli a vér koleszterinszintjét, továbbá szapora szívverést is okozhat. A heves szívdobogás következménye a szívritmuszavar, mely életveszélyes állapotot is képes előidézni.

4. Nyugodt életvitel

A tartós stressz kihat az egész szervezetre. Hatására a pulzus emelkedik, a magas vérnyomás állandósul, mely nagy terhet ró a szívizomzatra.

Amennyiben úgy érezzük, hogy a stressz mindennapjainkban jelen van, érdemes lazító gyakorlatokat végezni, nyugtató zenét hallgatni. Fontos az elegendő mennyiségű kikapcsolódás, legyen szó akár egy túráról, akár egy könyv elolvasásáról.

5. Alvás

Az alvás mennyisége és minősége rendkívül befolyásolja szervezetünket. A nyugodt, zavartalan alvás közben csökken a pulzusszám és a vérnyomás. Tehát a szív alvás közben lassabban ver, a szívizomsejtek regenerációja ekkor történik.