A szív egészsége tekintetében a margarin általában legyűri a vajat.

koleszterinszintA margarin növényi olajokból készül, ezért nem tartalmaz koleszterint. A margarinban a „jó” zsírok – többszörösen telítetlen és egyszeresen telítetlen zsírok – tartalma is magasabb, mint a vajban. Ezek a zsírok segítik a „rossz” (LDL) koleszterin szintjének csökkentését a telített zsírokkal ellentétben. Ezzel szemben a vaj állati zsírokból áll, így koleszterint és nagy mennyiségű telített zsírt tartalmaz.

Ugyanakkor, nem minden margarin készül azonos módon. Vannak transzzsírokat tartalmazó margarinok is. Általában, minél szilárdabb a margarin annál nagyobb a transzzsír tartalma. Tehát a rúd, vagy kocka formában kapható margarinban általában több a transzzsír, mint az edényben, bödönben árult margarinban. A transzzsír, mint a telített zsír, növeli a vér koleszterinszintjét ezáltal a szívbetegség kockázatát. Ezenkívül, a transzzsír csökkenti a nagy sűrűségű lipoproteint (HDL), vagy a „jó” koleszterinszintet. Ezért, lehetőleg kerüljük a rúd- vagy kockamargarint, és inkább puha vagy folyékony margarint válasszunk.

Vásárláskor keressük a transzzsíroktól mentes, legalacsonyabb telített zsírt tartalmazó, jóízű, kenhető margarint. A kenhető margarinok összehasonlításakor okvetlen olvassuk el az összetevők leírását a termékismertetőn, a fenti összetevők grammban megadott mennyiségét. Továbbá, keressünk olyan termékeket, amelyek a koleszterin tekintetében alacsony Daily Value (napi érték) százalékkal rendelkeznek.

Ma már a piacon elérhetőek az olyan növényi sztanolokkal és szterinekkel (Benecol, Promise Activ) dúsított margarinok, melyek koleszterincsökkentő hatással bírnak, ezért magas koleszterinszint esetén előnyösek.

___________________________________________________

A transzzsírsavak megnövekedett mennyisége leginkább a szív- és érrendszeri betegségekben mutatkozott kockázati tényezőnek. A margarinok transzzsírtartalma miatti aggodalom a margaringyártókat arra ösztönözte, hogy technológiájukat módosítsák, ezáltal a mai, korszerű margarinokban ez már nem jelent komoly problémát. Mind a vaj, mind a margarin esetében a zsírbevitel az, amire alapvetően érdemes odafigyelni.

Dr. Seidner Judit

belgyógyász-kardiológus