Legyen szó forgalmi dugóban araszolásról, boldogtalan házasságról, vagy munkahelyi túlterhelés következtében állandósuló stresszről, ezeknek bizony tényleges fizikai hatása lehet a szervezetre. A stressz az egészségi állapot számos tényezőjéhez – kedélyállapot, alvás, étvágyprobléma – kapcsolódik, és igen, még a szívbetegséggel is összefüggésbe került.

Az orvosok nem tudják pontosan, hogy a krónikus stressz milyen módon gyakorol hatást a szívre. Legnagyobb valószínűséggel a stressz gyulladást idéz elő, ami a szívbetegség egy ismert kiváltó oka. „A hagyományosnak tekinthető vélemény az, hogy a stressz nem tesz jót a szívnek, de az adatok meglehetősen homályosak,” mondja Dr. Deepak Bhatt a Brigham-beli Integrated Interventional Cardiovascular Program és a Women’s Hospital igazgatója. A stressz sok egyéb, szívre káros viselkedést is előidézhet, mint a dohányzás, vagy a túl sok alkohol fogyasztása.

A stressz és a szív betegsége közötti kapcsolat megtörése megköveteli mind a stressz kezelésének elsajátítását, mind az egészségre káros szokások elhagyását. Az alábbi öt egyszerű módszer segíthet ezek megvalósításában:

  1. Pozitív magatartás. A nevetés tudvalevően csökkenti a stressz-hormonok szintjét, a gyulladás folyamatát az erekben, és emeli a „jó” koleszterin, a HDL szintjét.
  2. Meditálás. Az önmagunkra fókuszálás és a mély légzés kimutathatóan csökkenti a szívbetegség kockázati tényezőit, például a magas vérnyomást. A meditálás közeli rokonságban áll a jógával és az imádsággal, amelyek nyugtató hatást gyakorolnak testre és lélekre.
  3. Tornagyakorlatok. Mindenféle fizikai aktivitás, legyen akár séta vagy tenisz, hangulatjavító endorfinoknak nevezett kémiai anyagot szabadít fel. A tornagyakorlatok nem csak feloldják a stresszt, de a vérnyomás csökkentésével szívbetegség elleni védelmet is jelentenek.
  4. Kikapcsolódás. Lehetetlen elmenekülni a stressz elöl, amikor az követ minket mindenhová. Vágjuk el a fonalat. Kerüljük el az e-maileket és TV híradókat. Használjuk ki az időt minden nap – és legalább 10, vagy 15 percre meneküljünk el a világtól.
  5. Vegyük el az élét a stressznek. Egyszerű dolgok, mint egy meleg fürdő, zenehallgatás, vagy a kedvenc időtöltésünk gyakorlása kimenekíthet a stressz-hatás alól, amire nagy szükségünk van.