szívbetegség, kardiovaszkulárisLehetséges. A vegetáriánusok ugyanis a húsfogyasztókkal összehasonlítva kisebb mennyiségben fogyasztanak telített zsírokat és koleszterint, ugyanakkor a vegetáriánus táplálkozással több C- és E-vitamin, folsav, kálium, magnézium, rostanyag, valamint karotionid és flavionid jut a szervezetbe. Ennek következtében alacsonyabb az LDL (rossz) koleszterinszint, a vérnyomás és kisebb a testtömeg index (BMI), ami hosszabb élettartamhoz és sok krónikus betegség kockázatának csökkenéséhez kapcsolódik.

Mindazonáltal, még nincs elég adat annak pontos meghatározásához, miként befolyásolja a vegetáriánus táplálkozás hosszú távon az egészségi állapotot. Nehéz elkülöníteni a vegetáriánus étrend hatását más, a vegetáriánusok által többnyire követett gyakorlattól, mint a dohányzás és mértéktelen alkoholfogyasztás mellőzése és a megfelelő testmozgás. Az alábbiakban bemutatjuk az eddigi kutatások megállapításait:

Szívbetegség: Bizonyított tény, hogy a vegetáriánusok alacsonyabb kockázattal néznek szembe a kardiális események, (pl. szívroham) vagy más szíveredetű halálokok tekintetében. Az egyik legjelentősebb – 76.000 résztvevő bevonásával készített – tanulmány adatainak összevont elemzése szerint, a vegetáriánusok átlagosan 25%-kal kisebb valószínűséggel halnak meg szívbetegségben. Ezt a következtetést néhány korábbi, a vegetáriánusok és nem vegetáriánusok körében végzett kutatás eredménye is megerősítette. Egy másik, 65.000 résztvevő bevonásával készített tanulmány megállapítása szerint a vegetáriánusok esetében 19%-kal alacsonyabb a szívbetegség miatti elhalálozás kockázata. Ugyanakkor néhány haláleset előfordult minden csoportban, tehát a tapasztalt különbségek véletlenszerűek is lehetnek.

A szív védelme érdekében, a magas rosttartalmú teljes kiőrlésű magvak és hüvelyesek tekinthetők a legjobb választásnak, miután lassan emésztődnek és alacsony a glükóz indexük – következésképpen állandó szinten tartják a vércukorszintet. Az oldódó rostok is elősegítik a koleszterinszint csökkenését. A finomított szénhidrátok és keményítők, mint a burgonya, fehér rizs és fehér lisztet tartalmazó termékek, a vércukorszint gyors emelkedését váltják ki, megnövelve a szívroham és a szívproblémát is okozható cukorbetegség kockázatát.

A diófélék is szívvédők. Glükóz indexük alacsony, többféle antioxidánst, növényi fehérjét, rostanyagot, ásványi anyagokat és egészséges zsírsavakat tartalmaznak. Hátrányuk, hogy magas kalóriatartalommal bírnak, ezért nem ajánlott napi egy maréknyi mennyiségnél több diófélét fogyasztani. Előnyük, hogy a zsírtartalmuknak köszönhetően csekély mennyiség is kielégíti az étvágyat.

A diófélék különösen gazdagok az egészség szempontjából igen előnyös omega-3 zsírsavakban. Azonban, a legjobb omega-3 forrás a hal és nem egészen tisztázott, hogy a növényi eredetű omega-3 megfelelően helyettesíti-e a halat az étrendben. Van olyan tanulmány, mely szerint mind a diófélékben, mind a halban lévő omega-3 csökkenti a szívbetegség kockázatát, de különböző módon. A dió omega-3 tartalma (alfa linolsav, vagy ALA) hozzájárul a teljes koleszterinszint és az LDL, (rossz) koleszterin csökkenéséhez, míg a halból származó omega-3 (eikozapentaénsav, vagy EPA, és dokozahexaénsav, vagy DHA) hozzájárul a trigliceridek csökkenéséhez és növeli a HDL (jó) koleszterin szinteket.

Rák: Számos tanulmány megállapítása szerint a sok gyümölcs és zöldség fogyasztása csökkenti a rák kialakulásának kockázatát, és tapasztalat szerint a vegetáriánusok ritkábban betegszenek meg rákban, mint a nem vegetáriánusok. A vegetáriánus étrend megkönnyíti a javasolt, minimum napi öt alkalommal történő gyümölcs és zöldségfogyasztást, ugyanakkor, a tisztán vegetáriánus étrend nem szükségszerűen jobb, mint a növény-alapú étrend, amely tartalmaz halat vagy baromfit is. Például, az Oxford Vegetarian Study and EPIC-Oxford összesített adatainak elemzése szerint a halfogyasztók bizonyos rákbetegségek tekintetében alacsonyabb kockázattal bírnak, mint a vegetáriánusok.

Amennyiben abbahagyjuk a vörös húsok fogyasztását, (akár vegetáriánusok leszünk akár nem), csökken a vastagbélrák kockázata. Nem világos, hogy az összes állati eredetű termék elkerülése még tovább csökkenti-e a kockázatot. A vegetáriánusok esetében általánosan alacsonyabb mennyiségű potenciálisan karcinogén anyag fordul elő a vastagbélben, de a vegetáriánusok és nem vegetáriánusok rákbetegség rátáit összehasonlító tanulmányok ellentmondó adatokat mutattak.

2-es típusú cukorbetegség: Kutatások szerint a túlnyomórészt növény-alapú étrend csökkentheti a 2-es típusú cukorbetegség kockázatát. A vegetáriánusok vizsgálatát összegző tanulmányok azt mutatják, hogy a cukorbetegség kialakulásának kockázata 50%-a a nem vegetáriánusok kockázatának, a BMI-t is figyelembe véve. A Harvardon végzett Women’s Health Study (egy, a nők egészségi állapotát vizsgáló tanulmány) hasonló összefüggést talált a vörös hús (különösen a feldolgozott húsok, mint szalonna, hot dog) fogyasztók és a ukorbetegség kockázata között, a BMI, a teljes kalória bevitel és a testmozgás miatti kiigazítás után.

És mi a helyzet a csontok egészségével?

Sok nő vonakodik a vegetáriánus étrend kipróbálásától – különösen a kalciumban gazdag tejtermékekről nem szeretnének lemondani, mert tartanak a csontritkulástól. Ugyanakkor, az ovo-lakto vegetáriánusok ugyanannyi kalciumot fogyasztanak, mint a húsfogyasztók, míg a vegánok tipikusan kevesebbet. Az EPIC-Oxford tanulmányban a vegánok 75%-a az ajánlott napi kalciummennyiségnél kevesebbet fogyasztanak, és általában viszonylag nagy százalékban szenvednek csonttörést. Bár a legalább napi 525 mg kalciumot fogyasztó vegánok nem szenvednek jelentősen többször csonttörést.

——————————————————————————————————————————-

A kiegyensúlyozott, egészséges étrend szempontjából nem mindegy, hogy a vegetarianizmus melyik irányzatáról van szó. Egyes betegségek, mint a köszvény, vagy reumás panaszok, rheumatoid arthritis kezelésére például gyakran javasolják a vegetáriánus étrendet, de nem a veganizmust, csak a vörös húsok elhagyását, illetve az ovo-, laktovegetáriánus táplálkozást.

A kiegyensúlyozott, egészséges étrend szempontjából nem mindegy, hogy a vegetarianizmus melyik irányzatáról van szó. Egyes betegségek, mint a köszvény, vagy reumás panaszok, rheumatoid arthritis kezelésére például gyakran javasolják a vegetáriánus étrendet, de nem a veganizmust, csak a vörös húsok elhagyását, illetve az ovo-, laktovegetáriánus táplálkozást.

Egy jól összeállított vegetáriánus étrend az elhízás hatékony ellenszere lehet, ugyanis kevesebb benne a szénhidrát és a cukor, valamint – magától értetődően – a zsíros ételeket is mellőzi. Utóbbi oknál fogva védi az ereket, csökkenti az érelmeszesedés esélyét. Ez az érvédő hatás a vegetáriánus táplálkozásra áttért cukorbetegek esetében is jótékony lehet, főként, ha korábban nem megfelelően táplálkoztak, illetve nagy mennyiségű húst fogyasztottak. A vegetáriánusok étrendje emellett jóval kevesebb sót tartalmaz, ami hasznos magas vérnyomás ellen, ezzel szemben bővelkedik rostanyagokban, így segíthet székrekedés, vagy vastagbélbetegségek esetén.

Dr. Seidner Judit

belgyógyász-kardiológus